UKK, osa 1: ”Miten sulla on tapana toimia?”

”Okei, kuulostaa hyvältä. Jos ryhdytään yhteistyöhön, miten sulla on tapana toimia?”

Tämän kysymyksen kuulen käytännössä jokaiselta uudelta asiakkaalta tai yhteistyökumppanilta. Aiheellinen kysymys. Siihen ei kuitenkaan ole yhtä vastausta. Ei yhtä muottia, johon sovittaisin jokaisen projektin tai yhteistyön.

Isoin syy asiakaspalvelu. Haluaisin sanoa asiakaslähtöisyys, ellei se olisi niin kökkö sana. Hoidan hommat mielelläni niin kuin asiakas haluaa ne hoitaa. Tämä on kuulkaa nuorisolaiset sitä hyvää yrittäjyyttä. Jos multa kysytään. Ei ole kysytty kyllä.

Joskus mietin, pitäisikö myyntisuppiloa voidella liukkaammaksi. Tuotteistaa palveluni pidemmälle. Mutta onko siitä iloa, kun sitten kuitenkin tehdään ihan just niin kuin sovitaan? Enpäs tiedä.

Mutta siis. Tietyt askeleet toistuvat usein. Ja digitaalisia työkaluja piisaa. Lopulta ei ole hirmu paljon vaihtoehtoja sille, miten asiakkaalle voi tässä maailmassa ja todellisuudessa toimittaa hyvää sanallista viestintää.

1. Eka yhteys. Saan sähköpostiviestin tai viestin yhteydenottolomakkeen kautta. Tai puhelin soi. Mua voi tietysti lähestyä myös somen kautta. Pyrin vastaamaan 24 tunnin kuluessa.

2. Jutellaan. Kirjallisesti, puhelimitse tai etävälineessä. Tässä kohtaa vielä harvemmin treffataan kasvotusten. Kuulen mielelläni lisää siitä, millaista sisältöä kaipaat tai mikä projekti kaipaa tekijää, mitä tavoittelet, miltä aikataulu näyttää ja missä budjetissa liikut.

3. Teen tarjouksen. Tai kustannusarvion, jos projektin yksityiskohdat eivät vielä ole ihan kristallinkirkkaat. Jos hyväksyt tarjouksen, mahtava juttu. Nyt voidaan sopia, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Tarjouksessa arvioin myös aikataulun työn valmistumiselle. Jos aikataulu on jo lyöty lukkoon, tästä haluaisin kuulla ennen kuin tarjoan. Ellei aikataulu ole ihan tolkuton hätähousujen laatima, se saadaan varmasti järjestymään.

4. Briiffaus. Mikä sulle sopii parhaiten? Juttelu tai haastattelu puhelimitse, sähköpostitse tai etävälineessä, palaveri etänä tai paikalla, olemassa olevan raakatekstin työstö? Mulle käy kaikki. Projektin taustatieto voi myös tulla mulle työpajassa, jossa olen copywriterina mukana isomman toimiston projektissa.

Jos haluat tavata kasvotusten, nähdään työpisteelläni Turussa, lounaalla tai pullakahvin äärellä. Voin myös tulla moikkaamaan sinua Turussa tai Helsingissä. No juu, tulen Tampereellekin :)

5. Hommiin. Kerään kaiken saamani taustatiedon, istun siniselle jumppapallolleni ja ryhdyn kirjoittamaan. Tää on ihmeellinen vaihe! Jos joskus väsyttää ja ärsyttää, kirjoittaessa kaikki paha kaikkoaa. Mieli on tyhjä, ajantaju katoaa. Sana sanalta syntyy jotain parempaa. Uhh sori tää latteus.

Jos teen töitä isomman toimiston kanssa, olen usein jo kirjoittaessani mukana jossain toimiston digitaalisessa työkalussa. Siitä lisää alla.

6. Proikkarointi, tsekkaukset, muokkaukset. No niin, katsotaan mitä olen saanut aikaiseksi. Prosessin varrella saatan olla jo mukana asiakkaan sisältöpalavereissa, johon osallistuu muitakin suunnittelijoita ja ehkä asiakaskin. Tekstejä voidaan hioa porukalla Google Drive -tiedostossa. Mut voi myös liittää projektityökaluun, Slack-kanavalle tai Whatsapp-ryhmään.

Joskus sovin asiakkaani kanssa kahdesta muokkauskierroksesta, jotta tekstin hiominen ei eskaloidu loputtomaksi näpräämiseksi. Käytännössä tekstistä kuitenkin tulee aina valmis ja hyvä. Yksikään teksti ei ole jäänyt keskeneräiseksi. Ei näissä hommissa voi sanoa, että ”mun vuoro päättyy nyt, moikku”.

7. Valmis. Tekstisisältö tai laajempi tekstikokonaisuus on valmis. Nyt tämä aineeton tuote on sinun tai yrityksesi omaisuutta ja saat tehdä sillä mitä haluat. Muokata, lisätä, pätkiä, poistaa, julkaista missä tahansa kanavassa. Minun nimeäni ei tarvitse mainita, ellet erikseen halua :)

Eri asia ovat isompien toimistojen projektit, joissa olen mukana copywriterina. Silloin on kiva, jos nimeni julkaistaan osana tiimiä, kun projektista tehdään keissijuttu tai somepostaus.

8. Lasku sulle, palkka mulle. Laskutan kuten olemme sopineet. Jos työ paisuu matkan varrella, palkkiosta sovitaan lennossa. Lähetän verkkolaskun tai laskun sähköpostitse. Paperista laskua harva enää toivoo, mutta sekin onnistuu.

Jos kumpikin on tyytyväinen, tehdään hommia toistekin yhdessä.

Mietityttääkö, jäikö kysymyksiä?

Viestitä, soita, someta

Anna-Kaisa

Copywriter, joka rakastaa kirjoittamista, riuskaa liikuntaa ja yrittäjän vapautta. Jos ei nyt, niin milloin?

Edellinen
Edellinen

UKK, osa 2: ”Miksi pitäisi ostaa just sulta?”

Seuraava
Seuraava

Käydyin sivuni vuodesta toiseen